TOP rostlinné suplementy nejen pro sportovce

V tomto článku se podíváme na suplementy rostlinné báze, které do svého dne může zařadit každý sportovec i méně aktivní jedinec. Jsou ve většině případů vhodné i pro ne-sportovce. Samozřejmě jsou aktivity, při kterých je vhodné zařadit více např. proteinu nebo naopak více kalorických věcí. Podstatným rozdílem je, zda se jedná o tréning silový či aerobní. Aerobní cvičení poznáme podle jeho důrazu na intenzivní dýchání a vyšší tepovou frekvenci. Jde například o běh, plavání nebo jízdu na kole. Naopak typickým silovým tréninkem je zvedání vah v posilovně.

Nutně se nemusí jednat o suplementy v práškových nebo kapslových formách, které jsou za tímto účelem vyrobeny. Některé potraviny samy o sobě obsahují množství té či oné látky, a tak je možné ji konzumovat v organické podobě bez jakékoliv úpravy.

1. OMEGA 3 a 6

Mastné kyseliny hrají v látkové výměně organismu centrální roli. Jsou podstatné především jako energetická média a součást buněčných membrán. Někteří zástupci těchto nenasycených mastných kyselin jsou esenciální, takže si je tělo stejně jako esenciální aminokyseliny nemůže samo vyrobit. Musíme je proto přijímat externě ze stravy. Nejdůležitější Omega-3 mastné kyseliny jsou kyselina eikosapentaénová, kosahexaenová a alfa-linolenová. Tyto kyseliny mají protizánětlivé efekty, jsou prevencí proti zvýšené hladině cholesterolu i kardiovaskulárním onemocněním. Vysoká naděje dožití v Japonsku nebo v zemích okolo Středního moře je mimo jiné přisuzována právě omega-3 v darech moře, jež jsou nedílnou součástí tamější diety. Nedostatek těchto kyselin se projevuje zhoršenými vlastnostmi kůže včetně vlasů a nehtů. Doporučená denní dávka těchto kyselin se pohybuje okolo 5 g na den. Pravidelnou konzumací kvalitní ryb se dá tato dávka bez problému pokrýt, problém mohou mít vegani. Pro ně jsou nejlepším zdrojem lněná, chia nebo konopná semínka.

lněná semínka

2. Vitamíny skupiny B

Vitamínům skupiny B se vyplatí věnovat zvýšenou pozornost. Podílí se na odbourávání homocysteinu na cystein (neškodnou látku). Mimo vitamínů B je zapotřebí také kyselina listová. Nemetabolizovaný homocystein se podle MUDr. Erbena rozkládá v krvi, kde způsobuje vznik toxických látek. Erben dále píše, že „se ukázalo, že tyto chyby jsou podkladem zdravotních problémů u většiny dospělé populace„. Podle něj může právě homocystein a neschopnost našeho těla se sním vypořádat za většinu civilizačních chorob (zdroj).

3. Jód

Jód je důležitým suplementem kvůli štítné žláze – jednomu z centrálních orgánů. Štítná žláza řídí rychlost metabolismus, růst a vývoj. Její poruchy jsou velmi rozšířené a jejich ignorace vede k fatálním důsledkům. Řešením však může být často pouze kvalitní zdroj jódu. Tím přírodním a rostlinným může být např. výtažek z kelpu, mořské řasy, který je běžně dostupný v lékárnách. Dalšími zdroji jsou česnek nebo himalájská sůl. Nad solí, která je uměle obohacena jódem, se však vedou diskuze.

Dalšími benefity jódu jsou schopnost ničit zmutované, rakovinné buňky, chránit zdravé fungování mozku (zdroj). Doporučená denní dávka se pohybuje okolo 130 μg u dětí, 150-200 μg u dospělých a cca 250 u těhotných žen. Záleží však na kvalitě zdroje a s tím související vstřebatelnosti.

4. Hořčík

Zvýšená potřeba magnézia se projevuje především při zvýšené tělesné aktivitě, stresu, napětí, v období těhotenství, při užívání léků nebo u diabetiků. Dospělý člověk má v těle asi 25 g hořčíku, 99% se nachází v buňkách. Po vápníku se uvádí jako druhý nejdůležitější buněčný minerál. Hraje totiž důležitou roli při štěpení bílkovin a DNA. Hořčík je také potřeba v mitochondriích, které se označují jako buněčné továrny. Ty fungují efektivně pouze s dostatkem tohoto minerálu. Kompletní seznam potravin obsahujících magnezium je zde. Výborným zdrojem jsou ořechy.

5. Protein

Protein je označení pro bílkovinu. Spolu se sacharidy a lipidy patří k makronutrientům. O správném poměru mezi nimi se vedou diskuze. Platí však, že určité množství kvalitních bílkovin s dobrou vstřebatelností a kompletním aminokyselinovým spektrem přijmout musíme. Toho lze samozřejmě docílit běžnou stravou – u veganů např. kombinací luštěniny a obiloviny. Pomůckou jsou také instantní proteinové koktejly. Málokterý je však skutečně přírodní, bez umělých sladidel, barviv, aromat nebo alergenů. EthicPower obsahuje 24 g kvalitní bílkoviny v jedné porci (kombinace hrachu a rýže), je 100% přírodní a navíc skvěle chutná. Pro více informací se podívejte do našeho e-shopu.

EthicPower rostlinný protein

6. Extrakt z kurkumy

Kurkuma je rostlina příbuzná zázvoru, původně se vyskytující v Indii a na jihovýchodě Asie. Má výbornou schopnost zbavovat našeho těla toxinů, zabraňuje tvorbě volných radikálů, s nimiž se naše tělo neustále potýká. Pokud konzumujeme kurkumu s černým pepřem, schopnost jejího vstřebání je až 20x vyšší. Proto se některé přípravky prodávají spolu s ním. Podle některých zdrojů je kurkuma nejlepší alternativou při bolestech oproti tradičním analgetikům.

 

 

 

 

Pin It on Pinterest